kancelaria adwokacka prawnik toruń prawo spadkowe
Opodatkowanie spadku – porady prawnika
Kwiecień 11, 2017

W jakich sprawach pomaga notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi sprawami należałoby iść do notariusza?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niezmiernie istotną rolę, bowiem nie jest wyłącznie – jak to się powszechnie stwierdza – osobą, której mogą zaufać obywatele, lecz także kimś, kto znakomicie rozeznaje się w arkanach prawa. Rejent jest stąd funkcjonariuszem publicznym – podobnie jak policjant – oraz jego przeznaczeniem jest chronienie interesów Klienta. Do notariusza przeważnie przychodzi się z określoną sprawą oraz trzeba przynieść ze sobą wszelakie niezbędne dokumenty. Te, które będą przez niego sporządzone są traktowane jak dokumenty oficjalne oraz posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co zostało w takich aktach prawnych ustanowione zaczyna obowiązywać. Nic więc dziwnego, iż do kancelarii notarialnej obowiązkowo musimy wziąć, przykładowo umowy bankowe, testament lub umowę nabycia domu.

Najważniejszym celem notariusza jest pracowanie jednomyślnie z imperatywami prawa, odpowiednio z pozyskaną widzą i kwalifikacjami. Mówiąc w skrócie nie może zatem dojść do takiej sytuacji, kiedy osoba pełniąca funkcję notariusza z pełną świadomością wyzyskuje swych Klientów wprowadzając liczne błędy i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki wyraźnie określa to, w jaki sposób notariusze są zobowiązani postępować.

Deklaracje, które tworzymy osobiście, np. umowę wynajmu garażu, potwierdzenie o pełnomocnictwie bądź zaświadczenia o przekazaniu darowizny, w sumie nie są objęte wiążącym poświadczaniem przez notariusza. Na ogół figuruje na nich pieczątka notariusza, jeżeli zależy nam na tym, by podnieść wagę i uczciwość przekazanego dokumentu. Mówiąc w skrócie mówiąc – nie ma takiego obowiązku, stąd nie powinniśmy kłopotać się o kolejne poświadczenia.

Krajowe prawo przyjmuje też takie sytuacje, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieodzowny. Można do nich zaliczyć akty, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Poniżej wskazane są wybrane z wspomnianych dokumentów:

Dokumenty kupna oraz sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – kawalerek, domów, działek budowlanych, gruntów gospodarskich, działek rekreacyjnych etc.

Przekazanie darowizny, w przypadku kiedy zapomogą jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa małżonków o osobnych majątkach, a więc tzw. intercyza

Podział spadku, w przypadku kiedy mieści się w nim jakakolwiek nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyliczone u góry dokumenty muszą posiadać bezwzględnie pieczątki oraz podpis notariusza. Różne inne nie muszą posiadać kształtu aktu notarialnego, można zawierać je w dowolny sposób. Należałoby mieć na uwadze, że jedynie umowy zaakceptowane przed notariuszem na pewno są zgodne z prawem.

Jeżeli chodzi o spółki handlowe, wówczas koniecznie muszą one podpisywać w asyście notariusza, m.in. zmiany w zarządzie, dokumenty dotyczące majątku firmowego, oświadczenie dotyczące przejęcia poprzez współzałożyciela wyznaczonej części udziałów.

Stworzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz oznakowanie jej pieczęcią oraz autografem notariusza podlega właściwym opłatom. Są one dość duże, ale zależą głównie od wartości przedmiotu umowy. Jeżeli ktokolwiek chce odstąpić nieruchomość wartą kilka milionów złotych, to musi liczyć się z wysokimi sumami. Ostateczna taksa jest wskazana poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz faktycznie jest ona okazała. Rejenci krótko mówiąc nie są przymuszeni do stosowania największych cen, natomiast co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zredukowanie. Do notariusza idziemy najczęściej w wyjątkowo ważnych okolicznościach, a więc tych które potrzebują uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią albo pragniemy przechować pokaźną sumę pieniędzy.

Czy są ponadto inne koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba pełniąca funkcję notariusza musi obligatoryjnie uzyskać za własną działalność honorarium, należy zapłacić podatek, przykładowo koszty związane z księgą wieczystą i uregulować opłaty sądowe. Sumy te są przekazywane poprzez rejenta właściwemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym papierze trzeba rzetelnie sprawdzić, co powinniśmy sfinansować. Niezwykle często Interesanci telefonują do Kancelarii w Toruniu i zamierzają szybko zdobyć informacje na temat tego, ile konkretnie co będzie kosztować. Oczywiście w wypadku taksy istnieje możliwość negocjacji sumy, ponieważ na inne należności rejent najzwyczajniej w świecie nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Głównie – rejenci krótko mówiąc nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w każdym sensie w wykonywaniu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Rejent wcale nie może stąd zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (m in. w nabywaniu działek) bądź poradami w interesach.

Po drugie – mówiąc w skrócie nie powinien zatrudniać się bez akceptacji izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika w szkole lub będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą ma możliwość realizować swoje cele kilku rejentów (m in. w postaci spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się więcej, kliknij w odnośnik obok – Notariusz

Strona używa cookies
Ok